-Ce vrei sa te faci cand o sa fii mare? Intrebarea copilariei mele si daca ai in jur de 30 de ani, poate si a copilariei tale. Nimeni nu raspundea patron sau antreprenor. Erau termeni care nu prea existau in acea perioada si asta pentru ca vorbim de perioada imediat de dupa comunism. Atunci toata lumea lucra cumva la stat inca si foarte putini si-au dat seama ca pot face ceva pe cont propriu.
In ziua de astazi lucrurile, din fericire, s-au schimbat radical. E o lume libera, iti poti alege singur traseul in viata. Poti sa te angajezi, poti sa incerci sa lucrezi si pe cont propriu. Tu stii ce vrei, ce-ti place si ce aptitudini ai. Insa o lume libera, nu inseamna neaparat si o lume mai usoara.
Si cu atat mai putin din punct de vedere financiar sau ma rog, business. Asta pentru ca, fiind o lume libera si o piata libera, concurenta e mare spre foarte mare. Indiferent de domeniul ales, sunt deja x firme pe acea nisa, unele dintre ele infipte foarte bine, de ani de zile. Este foarte greu sa patrunzi pe piata, sa te mentii si sa cresti.
Un exemplu foarte simplu. Cred ca fiecare dintre noi a vandut la un moment dat ceva din casa ce nu mai folosea pe una din platformele dedicate unei astfel de activitati. Aproape indifirent de ce vindeai, ca era un telefon, ca era o haina sau incaltaminte, gasesti o gramada de oferte pentru acelasi produs. Imagineaza-ti acum ca ai o afacere, ia vezi, e usor?
Si am ales sa vorbim astazi despre asta, pentru ca mi-am amintit de o situatie recenta, ceva ce am citit pe undeva prin internetul asta mare.
Exercitiu de imaginatie
Hai sa facem un exercitiu de imaginatie. Sa spunem ca este un artizan sau nici macar. Esti un antreprenor si ai ceva de vanzare. Vorbim poate de produse pe care le creezi tu, poate ai un mic business de familie. Sau vorbim poate de un produs bun, de afara, pe care tu vrei sa-l introduci pe piata din Romania.
Care ar fi pasii?
Nu sunt antreprenor la modul ala dar nu sunt greu de ghicit. Iti faci o firma, iti cauti un spatiu, il amenajezi si te apuci de vandut, nu? Asta e varianta clasica. De succes, nu? Nu chiar.
Acum daca faci ceramica de Horezu sau vinzi porumb pe plaja, s-ar putea sa functioneze. Dar pentru un om de rand, nu prea functioneaza.
De ce? E simplu. Pentru ca daca ai un magazin in Berceni sa spunem, te adresezi unei clienteli locale. E nevoie de multi ani si mult timp sa ajungi si la alt public. Trebuie sa umble vorba, cum s-ar spune, sa ai produse wow, sa ai preturi wow etc. Si suntem in 2021… nu foarte multi oameni prefera sa mai umble pe afara, nu? Daca eu stau in Drumul Taberei, care sunt sansele sa vin sa cumpar un produs pe care-l vinzi tu? Daca ma ajuta sa economisesc nu stiu, 100 de lei, vin dar daca nu… nu prea vin.
Atunci vand online, nu?
Desigur. Sa vinzi online, e o varianta excelenta in ziua de astazi. Dar cat de usor e? Te descurci pe cont propriu?
Sigur… ca nu. Iti trebuie resurse fara numar si hai sa-ti enumar cateva, caci eu unul sunt blogger constant de vreo 6 ani dar cochetez cu asta din 2007.
Hai sa presupunem ca vinzi online, pe cont propriu. Iti trebuie asa:
- un domeniu si hosting – astea le rezolvi rapid, cateva sute de lei pe an, e ok, nu e mare tragedie
- un nume de domeniu totusi – nu poti sa pui marcel.ro iti explic mai jos de ce
- cineva care sa configureze toata treaba asta, sa-ti urce produsele pe site, sa-ti faca poze etc.
Si etc. stii ce inseamna? SEO si marketing, asta inseamna. Ce stii despre SEO? Daca incerci sa cauti acronimul pe google, atunci citeste mai jos, e pentru tine. Pentru ca SEO inseamna eforturi foarte mari, la fel si marketing-ul online. Fara ele, nu vinzi absolut nimic, pentru ca nimeni nu va sti de tine.
Hai sa-ti dau un exemplu. Ai cel mai tare magazin din lume. Cele mai utile/ frumoase produse, la cele mai bune preturi. Cum crezi ca vinzi daca nimeni nu-ti intra in magazin? Asta se intampla si online. Nu vei vinde nimic, daca nimeni nu te gaseste. Si ca sa te gaseasca cineva… in ziua de astazi e complicat si costa.
Si ce e de facut?
Din fericire exista solutii. Si una dintre ele este foarte simpla. Este o platforma care te ajuta sa vinzi online.
Si e destul de usor de folosit. Incepi prin a-ti face un cont pe aceasta platforma. Ulterior iti listezi produsele si ulterior ai grija sa onorezi comenzile.
De ce sa vinzi prin aceasta platforma? Pentru ca te scapa de toate necazurile de mai sus.
Hai sa ne imaginam online-ul in felul urmator, ca o piata uriasa, in care fiecare site este o taraba, taraba pe care o obtii cu greu, pentru ca tu nu construiesti doar taraba ci construiesti si piata. E ca si cum mergi undeva pe un camp si plasezi o taraba acolo.
Acum hai sa ne imaginam o piata in care exista multe tarabe – deja construite – si in care tot ce ai tu de facut este sa iti pui produsele pe taraba. Cum suna asta? Eu zic ca e o mare diferenta intre cele doua spete.
Asta e avantajos nu doar pentru comerciant ci si pentru cumparatori. N-am chef sa caut cateva pagini de google daca vreau sa-mi cumpar ceva. Mi-ar placea foarte mult sa pot intra pe o platforma, sa caut un produs si sa vad ce optiuni am la dispozitie. Si totul de pe canapea, stand linistit pe telefon sau tableta, pentru ca vorbim de o platforma optimizata in directia asta.
Si daca alegi aceasta platforma ai si norocul sa beneficiezi de instructiuni clare cu privire la ce ai de facut. Pentru ca este in interesul tuturor ca fiecare comerciant inregistrat sa vanda si fiecare cumparator sa fie multumit.
Si unde vand eu toate astea? Pai uite, vezi niste detalii pe aici, ai la dispozitie o pagina de facebook de exemplu, negociat.ro.
Darrrr, inainte sa te apuci sa vinzi lucruri, n-ar strica deloc sa vezi si care sunt pasii unei vanzari. Nu e asa usor sa vinzi ceva, in mod profesionist si e bine sa inveti ce faci.
Daca ai un magazin si nu stii cum sa-ti cresti vanzarile, atunci cred ca asta e locul potrivit pentru tine.
sursa imagini: pixabay.com si https://marketplace.negociat.ro