Imi cer scuze pentru titlu, trebuie sa recunosc ca e un pic click-bait. Dar un pic. Si asta doar pentru ca, explicata pe scurt, psihoacustica este stiinta care studiaza modul in care creierul uman percepe sunetele si cum relationeaza cu ele. Practic, cum raspunde creierul tau la sunetele din jurul tau, oricare ar fi alea. Dar n-am exagerat cand am zis de manipularea creierului prin sunete, pentru ca asta se intampla in viata reala si vezi mai jos de ce.
manipularea creierului prin sunete
Am mai zis-o si prin alte articole, in mod specific sau nu. Ce se intampla in jurul nostru, fie ca vorbim de online, fie ca vorbim de fizic, e calculat.
Exemplul standard, modul cum sunt aranjate produsele in supermarket. Faptul ca de exemplu fix langa casele de marcat sunt plasate diverse produse gen gumite, ciocolatele, baterii etc. Sunt acolo pentru ca sa mai cumperi ceva cat astepti la coada si te plictisesti. De asemenea, muzica din supermarketuri este aleasa dupa anumite criterii, mirosurile la fel. Faptul ca sunt foarte luminate, tot de acolo. Toate astea au darul de a-ti scade gradul de atentie si a te face sa cumperi mai mult, sa nu ramai fidel planului tau de shoopping.
Exemple la indemana dar bine cunoscute. Se aplica retete, nu sunt o intamplare, absolut deloc.
Aceste retete se aplica in multe, multe domenii. De aia aproape toate reclamele pe care le vezi pe netx, au aceeasi structura. Pentru ca acea structura functioneaza. De asta se si aleg anumite culori pentru reclamele alea, pentru ca e vorba de cum reactioneaza creierul tau la acele culori.
Ma departez de subiect dar cred ca ai inteles pana acum unde vreau sa ajung. Psihoacustica este si ea utilizata in astfel de scopuri. Sunt studii care arata de fapt ca producatorii auto se concentreaza foarte mult despre cum suna usa unei masini atunci cand o inchizi. De ce? Pentru ca tot studiile au demonstrat ca asta e lucrul cel mai important pentru cumparatori.
Astfel incat, exista ingineri de sunet care au grija sa aranjeze acustica acelei usi in asa fel incat sa sune pe placul cumparatorilor. Ceea ce n-are nicio treaba cu calitatea constructiei acelei masini. Nobody gives a fuck. Conteaza doar cum se aude.
Ce vreau sa spun cu asta si de ce ziceam de manipularea creierului prin sunete? Sa fii atent. Nu e vorba doar despre masini, ca nu se aplica doar acolo. Daca ceva suna bine, ignora. In sensul in care ok, portiera aia se aude blana dar incearca sa ignori acest semnal si sa te concentrezi pe restul, pe ce conteaza de fapt.
Din punctul meu de vedere, daca un producator se foloseste de psihoacustica ca un „bonus” sa-i spunem dar are oricum un produs de calitate, no problem. Dar daca ai de-a face cu un produs prost, care „suna” bine pentru ca au stiut sa-l faca sa sune bine?
Si daca vrei sa aprofundezi subiectul, vezi aici o conferinta de la experti.
sursa imagini: publicdomainvectors.org/